Mereka Awesome :)

Sunday, January 15, 2012

Diari Tukang Kasut....


Hari kelmarin aku berjalan.Berjalan mencari pengalaman untuk hari yang mendatang.Berharap agar pengalaman itu mengajar aku mengenai erti kehidupan di dunia yang fana ini.Langkah demi langkah aku aturkan.Waktu terasa semakin cepat berlalu.Masih aku belum jumpa walaupun sekelumit pengalaman.Sedang aku sibuk mengatur langkah ku untuk  memasuki sebuah kedai roti di Kota Samarahan,Sarawak ini,mata ku tertangkap akan satu susuk tubuh yang sedang gigih...gigih mencari rezeki walaupun hanya sebagai "TUKANG KASUT"

Di waktunya yang semakin hari semakin dimamah usia,dia begitu bersemangat membuka kedai kecilnya di tepi-tepi lorong kecil untuk mencari sesuap nasi dan nafkah buat keluarga tercinta.Disaat pandangan mataku tertangkap pada susuk tubuh yang sedang gigih melakukankan kerjanya itu,tubir mata ini sudah tidak tertahan lagi untuk mengalirkan mutiara jernih ini.Aku bermonolog "sesungguhnya memang beruntung diri ku ini dilahirkan dengan keadaan yang serba mencukupi.Alhamdullilah."

Kadang-kala fikiran ku sering diasak dengan pelbagai persoalan dan hujah yang aku rasa ia sungguh hiperbola.Di manakah dia tinggal?,apa yang dia makan setiap hari?...entah aku sendiri tidak tahu untuk menjawabnya.Sepasang kasut sungguh bermakna buat dirinya itu walaupun harga yang dikenakan hanyalah RM 2.00 untuk menampal dan menjahit.Itulah sumber rezekinya.Sayu hati ini tatkala melihat akan dirinya.

Walaupun ada yang memandang enteng akan pekerjaannya,tapi aku tabik akan dirinya.Dialah seorang professional.Seorang yang teliti.Seorang yang kreatif dalam memikirkan cara untuk membaiki sepasang kasut yang koyak itu.Tanpa dia,kasut anda mungkin tidak dapat dibaiki dengan sempurnanya.Dia seorang yang ikhlas dan menerima seadanya upah yang diberikan.Bersyukurlah kalian walaupun kalian hanya memiliki sebuah rumah yang kecil.Semoga apa yang dilakukannya akan diberkati Allah hendaknya.Amin.

P/S:Adaptasi daripada kisah benar.....

No comments: