Mereka Awesome :)

Wednesday, May 23, 2012

The Real Retro Dedeq :)

Assalamualaikum..setelah hampir seminggu cuti tamat asasi,terasa atmosfera bosan menyelubungi diri ini.Lalu aku ingin coretkan mengenai diriku yang amat meminati perkara-perkara retro atau lebih mudah untuk aku definisikan sebagai antik.Ya..zaman sudah berubah dan pabila seseorang itu tidak tahu menggunakan atau mengenai TV Plasma,Iphone,Anroid dan sebagainya akan di klasifikasikan sebagai ketinggalan zaman.Hurm..pada pendapat aku tidak..mereka menghargai sejarah dan kenangan lalu.Aku boleh kategorikan mereka ini sebagai manusia yang osem.Firslty,abaikan cartoon monkey yang nak sedih tu.Saja nak buat gimik.Hiasan semata-mata.Hahaha.Jadi untuk coretan kali ini aku ingin flashback zaman atau era 70-an,80-an dan 90-an dan kenapa aku sangat meminati retro.Jom..zoom in retro.yeay!

 Alright..aku memang minat gila kat kereta mini cooper ala-ala Mr.Bean ni.Pernah orang kata aku ni retro benar.Tapi aku suka sebab kita akan jadi unik.Oleh kerana itu,aku telah meminta daddy aku untuk belikan kereta ni untuk aku sebab aku rasa kalau orang bujang macam aku ni pakai kereta macam ni dah cukup sempoi dan cool.Tak payah nak pikir pasal macam-macam sangat nak bikin kereta sebab kereta mini cooper ni tak bikin pun dah nampak cool.Cuma aku tak tahu nak cari kereta ni kat mana.Tapi yang penting aku minat.Kereta ni pun jadi trending tau kat cerita Italian Job tapi era dulu-dulu ar.Kalau sekarang cerita Italian Job tu dah upgrade guna mini cooper yang model baru.Mini cooper ala-ala Mr.Bean ni banyak kelebihan.Satu yang buat aku tertarik adalah senang nak cilok-cilok.Hahahhaha..Jahat tak aku ni.Selain tu,naik dua orang saja.Muatan tak lebih.Minyak pun jimat.Hahahhaha..teori Fizik..Cool.Jadi dapatkan mini cooper ala-ala Mr.Bean ni (tak masal promote an).

Hah..tadi kita bercerita mengenai automobilkan?Jadi kita akan bergerak ke babak seterusnya.Aku akan menceritakan band yang aku suka.Part retro punya.Okay band ini adalah The Beatles.Aku memang minat gila dengan lagu-lagu The Beatles.Cool dan sempoi.Takdalah macam lagu-lagu alaf yang ke-21 ni.Macam-macam.Balik-balik cinta.Haih..penat dah nak layan (ceh..padahal layan juga..over betul).Antara lagu yang aku minat hasil nukilan The Beatles ni adalah I want to hold your hand,Strawberry fields,yesterday dan Let it be.Sempoi dan cool.Kalau dengar masa nak tidur memang aku lelap sampai satu purnama.Hahaha..gurauan.Antara band yang aku minat era ni yang agak-agak retro adalah The Script dan Foster the people.Lagu yang gempak untuk band Breakeven dan The man that can't be moved.Selak-selak ar lagu The Script ni (macam buku pula nak selak-selak..ehm..pembetulan search-search).Lupa pula,untuk foster the people cuba search lagu Pumped up kicks dan Helena beat.gempak woah.Masyuk.

Seterusnya..hah..ini adalah stuff yang aku agak obses.Camera vintage.Pergh..ala-ala retro macam tu.Walaupun camera yang macam ni teknologinya taklah secanggih camera-camera DSLR zaman sekarang,tapi aku rasa camera macam ni sangat unik dan tak banyak yang pakai.Cool apa kalau pakai camera macam ni.Tak ramai yang ada dan tak banyak di pasaran.Memanglah takda memory card segala bagai.Cuci gambar pun masih guna filem.Tapi kualiti gambar masih terjamin aku rasa.Baru dapat kupas bakat photography dalam diri tanpa mengedit gambar kat lappy(bahasa budak sekarang untuk laptop atau lagi skema komputer riba).Itu namanya cabaran.Baru dapat test power ke tak snap gambar.Setuju tak guy (krik..krik..senyap saja..)Apa-apa pun aku minat camera macam ni.

 Huh..sekarang kita beralih ke alam atau lebih aku spesifikan atmosfera fesyen.Okay,aku mengaku dulu.Aku bukannya budak yang feminin dan comel.Hahahaha.Tapi aku tengah berusaha nak ke arah itu sebab aku rasa aku dah besar (tak ada kena-mengena an).Sebenarnya,aku suka style oldschool.
Lebih mudah pakaian yang sempoi dan easy.Antara pattern baju aku macam baju kat sebelah tu.Memang aku tengah jadi pengumpul setia shirt-shirt yang oldschool gitu.Retro.Selain itu,baju-baju yang menyempitkan locker aku adalah jersy bola,casual nike and adidas shirt.Yarh.that is me.Pernah orang tanya aku  berapa jumlah blouse kau mike? (erm..setelah ditolak dan ditambah..ngee~...10 pasang saja).Itu pun aku pakai sebulan sekali.Dasyat tak?Memang dasyat.


 
Haih..ni siapa pula yang sesat kat sini.Alright terus terang ni Hugh Laurie pelakon kegemaran aku.Aku suka tengok cara dia yang bersahaja.Chill dan sempoi saja.Cool dengan mata birunya.Lepas tu denganbig bike dia yang retro.Memang aku minat gila.Dia sangat simple.Itu yang menarik minat aku.Baik hati dan penyayang.Hoping dapat beloved husband macam ni.Insyallah.Amin.Begitu juga dengan rakan-rakan aku sekalian.Semoga kalian dapat pasangan yang terbaik.Amin.





Yeay!Dah habis dah babak-babak mengenai aku dan retro.Ini adalah pendapat aku.Biarlah kadang-kadang orang nak cakap kita ketinggalan zaman,yang penting ikut hati kita.Bagi aku orang yang retro sangatlah osem.Yang penting isu semasa dan perubahan arus dunia kena ambil tahu.Retro rocks!Ok guys,sampai di sini dulu contengan retro ku.Jumpa lagi di coretan yang akan datang.Love you guys.

Perantau Bumi Kenyalang,
asreen as dedeq :)

No comments: