Mereka Awesome :)

Wednesday, June 22, 2011

Seandainya seorang lelaki menatap Siti Zulaikha.....



Hari pertama.....
            
Pada suatu hari,datang seorang perempuan.....perempuan yg begitu sempurna bagi sepasang mata seorang lelaki....hati berdetak kencang tatkala mata bertemu mata....dari mata jatuh ke hati....sememangnya perkara itu sudah menjadi lumrah kehidupan manusia sejak berkurun lamanya.....

Hati lelaki berkata:Wah...bertapa cantiknya perempuan itu....hati ku terusik akan keindahannya...subhanallah..

Hari Kedua....

Saat berganti saat....Minit berganti minit dan jam berganti jam...masih terbayang akan wajah perempuan idaman pria ini....Tidurnya tidak dapat nyenyak kerana teringatkan perempuan itu...

Hati lelaki berkata:Siapakah nama mu wahai perempuan?ingin sekali aku berkenalan dengannya...ya allah...

Hari Ketiga....

Hari ini....ditakdirkan si pria berada dalam kumpulan yang sama untuk sesi perbincangan subjek Bahasa Melayu...Hatinya sungguh terusik apabila melihat perempuan itu..tatacaranya sungguh menyenangkan hati mana2 pria sekalipun...dia pandai membawa diri...lembut sungguh suaranya..ayunya wajahnya...seolah-olah terdapat nur cahaya yang sangat terang di wajahnya...

Hati lelaki berkata:Wah...pandainya dia dalam melakukan perbincangan....aku juga ingin menjadi
                            sepertinya...cemerlang dalam pembelajaran....Aku bernekad untuk belajar bersungguh-
                            sungguh...

Hari Keempat.....

Kali ini si pria memberanikan dirinya untuk bercakap dengan perempuan tersebut....dia sudah nekad unutk mengenali perempuan tersebut dan ingin sekali menjadi temannya yang paling rapat....

Hati lelaki berkata:Bagaimana ek nk cakap dengan dia?dia nk layan aku ke?okie xpe teruskan...relek2..

Hari Kelima....

Hatiku dirumdum pilu tatkala dia hanya berkata biasa.....

Lelaki         :Assalamualaikum saudari....bolehkan saya berkenalan dengan saudari?
Perempuan :Waalaikumusalam...insyallah...
Lelaki         :Siapakah nama saudari?
Perempuan :Nama saya Siti Zulaikha....
Lelaki         :Siti Zulaikha..bolehkan kamu menjadi teman istimewa saya?
Perempuan :Wahai saudara....tahukah anda apa maksuid akan teman teristimewa?jika saudara sanggup  
                   menjadi seorang yang S.A.BA.R dan I.K.H.L.A.S dalam menanti akan sesuatu yang akan
                   menbahagiakan saudara..insyallah saya pasti akan menjadi teman teristimewa anda dan Allah
                   pasti memakbulkan doa kamu itu...

Setelah itu Siti Zulaikha terus berlalu daripada situ...pria berasa dirinya kalah...kalah dengan nama seorang lelaki..adakah dia tidak cukup tampan atau bergaya dalam perancangan menjadi teman teristimewa Siti Zulaikha...Jawapan itu apakah maksudnya???aku berasa sangat kesal...namun apakan dayaku..aku hanya manusia biasa... hidup harus diteruskan....aku harus berjaya..buktikan pada Siti Zulaikha...

10 Tahun Kemudian.....

Ya Allah....betapa aku masih merindui akan dirinya itu....betapa aku rindu melihat ciptaan terhebat-Mu itu Ya Allah..izinkanlah diri ni untuk menjadi yang terbaik untuknya...menemaninya serta memberikan yang terbaik untuknya....sedang asyik pria tersebut berbisik sendirian di dalam hatinya...kelihatan seorang perempuan menghulurkan sesuatu yang amat dikenalinya...sapu tangannya...dialihkan pandangan matanya kearah  perempuan tersebut...subhanallah..DIA.....betapa hati ni terasa girangnya tatkala dia hadir setelah sekian lamanya dia menghilangkan dirinya...dikau memang MAHA BERKUASA DAN MAHA MENGETAHUI....sapu tangan yang suatu ketika dulu aku gunakan untuk mengesat air mata kesedihan kerana kegagalan menjadikan Siti Zulaikha teman teristimewa ku...aku tinggalkannya di bangku sekolah berdekatan tasik teratai di sekolah...DIA memilikinya dan menyimpannya..SUBHANALLAH...betapa sebenarnya dia menghargai aku...

3 Bulan Kemudian....

Kini dia sudah sah menjadi isteriku...baru ku mengerti akan maksudnya itu...betapa Allah mendengar doa para umatnya...kesabaran serta keikhlasan dalam sesebuah perhubugan itu membuatkan dia menjadi milikku...betapa pentingnya sifat itu...nafsu yang terbit dalam hati manusia juga perlu dikawal...sememangnya Siti Zulaikha juga memerhatikannya...namun...kerana takut akan maksiat yang bakal dihadapi serta waktu yang harus dikejar untuk mencapai cita2nya..Siti Zulaikha harus terus dengan visinya....Kini berkat kesabaran dan keikhlasan dalam sebuah perhubugan kehidupan meraka sebagai suami isteri bahagia dan diberkati hendaknya..insyallah..

                                                                             -Tamat-

P/S:Cerita ini hanya rekaan semata-mata..untuk bacaan umum..enjoy guys..

              

No comments: