Mereka Awesome :)

Thursday, August 23, 2012

Raya Lagi :)

Assalamualaikum..apa khabar semua?rasanya malam makin tua tapi mata aku masih belum dapat dilelapkan.Entah kenapa.Mungkin banyak memikirkan masa depan yang semakin hampir membawa aku ke garisan permulaannya tidak lama lagi dan seterusnya akan menamatkannya 5 tahun daripada sekarang.Insyallah.Jadi bagaimana raya kalian pada tahun ni?Best tak juadah ketupat dan lemang yang dihidangkan?Kutipan duit raya?haha..itu sudah semestinya.Tapi untuk aku yang akan mencecah ke alam puluh tahun ni,makin berkuranganlah marathon kutipan duit raya tahun ni.Tapi aku agaklah "curious" sebab duit raya aku lagi banyak daripada kedua-dua adik aku.Adakah aku lagi muda daripada mereka?haha..Macam-macam soalan menerjah fikiran ni.Haha..Sebenarnya ini bergantung kepada rezeki masing-masing.Kalau rezeki nak datang,takkan nak ditolak.Eceh.Skema betul ayat aku ni.

Okay.Bermacam jenis juadah mahupun kuih-muih yang berwarna-warni macam pelangi.Sampai kadang-kadang aku pun blur ni kuih ataupun pelangi.Haha.Tahun ni tema keluarga aku adalah Ungu.Daddy aku yang pilih.Okaylah tu,nampak macam barney.Comel dan cute sahaja.Sejak umur aku semakin meningkat ni,aku macam dah tiada "feel" untuk duit raya.Apa yang menerjah fikiran dan diri aku adalah untuk memohon kemaafan daripada semua orang yang aku kenali mahupun tidak.Aku juga manusia biasa yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan aku.

Sebenarnya aku ada soalan trivia dekat mummy di pagi raya."Mummy kalau kita dah kerja memang kena bagi duitlah pada budak-budak walaupun usia kita masih muda dan layak untuk mendapat duit raya."Jawapan mummy "paham-paham sendirilah ya".Haha.Sebenarnya aku juga tak sabar nak bagi duit raya pada mereka sebab pada aku itu satu sedekah.Ada rezeki apa salahnya.Tapi duit itu perkara kedua dalam diri aku.Apa yang penting kita dapat menziarahi sanak-saudara dan saling bermaafan.Itu lagi penting.Duit raya tu aku boleh klasifikasikan sebagai bonus.

Jadi kepada mereka yang sama era dan batch dengan aku,jangan bersedih kalau marathon mengutip duit kita tak seberapa.Senyum selalu.Apa yang aku dapat perhatikan sekarang ini,adat Hari Raya semakin berkurangan meriahnya.Adakah kerana peralihan zaman yang semakin moden menyebabkan kita lagi mementingkan kehidupan duniawi sehingga kita lupa untuk mengekalkan keceriaan Hari Raya?Aku harap tidak ramai yang begitu walaupun hakikatnya perkara ini sedang berlaku.

Pesan aku janganlah kita tinggalkan adat serta warisan nenek moyang kita ini.Kekalkannya sehingga ke cucu,cicit kita.Sentiasa pastikan suasananya tetap sama seperti era dahulu.Makanan warisan kita.Ketupat,lemang,rendang,kuah lodeh,kuah kacang dan sebagainya.Kitalah generasi yang akan menjadi pewaris kepada makanan tradisi ini untuk yang akan datang.

Jadi,aku harap Hari Raya kalian boombastik.hehe.Jangan main mercun tau.Nanti jari putus.Sudah hilang nikmat yang Allah s.w.t. telah kurniakan.Aku rasa masih belum terlambat untuk aku mengucapkan "Selamat Hari Raya,Maaf Zahir Dan Batin" buat semua pembaca.Buat rakan-rakan yang akan meneruskan perjuangan mereka di UNIMAS,Selamat Maju Jaya aku ucapkan.Sampai di sini dahulu coretan aku.Semoga Bertemu lagi :)







Asreen As Dedeq :)

No comments: